Pengikut Setiaku, jemput FolloW ^^

Sunday, June 17, 2012

Tips Menjadi Isteri Bekerjaya y baik!

Salam,

Hahah terkejut? K, Tiera belum kawen tapi teringin nak buat post ni, insyaallah kalu dah bersuami dpt la amalkan ye. Ni utk y bekerjaya, terutamanya cikgu macam Tiera.

1. Bangun awal dari suami tak pun kejutkan suami bangun tidur.
2. Sediakan sarapan pagi yang simple tapi sedap mcm sandwich, pankek, cucur. Sediakan bahan2 malam sebelumnya.
3. Kalau tak sempat cukup bancuhkan air milo/teh/kopi ngan roti apa2 pun.
4. Siap awal dari suami supaya sempat betulkan tie dia..ahaks...
5. Pastu keluar pergi kerja sama-sama
6. Kalau balik lambat bagi tahu siap2 pada suami supaya dia tak balik kelaparan.
7. Rumah sentiasa kemas, kalu bersepah cepat2 kemas, semua kerja jgn drag sampai hari seterusnya. cth. pinggan jgn tggu esk baru basuh, kemas semua sebelum tidur.
8. Kalau suami penat, layanlah dia. Si isteri pun penat jugak tapi jgan malas k. Harap dpt suami y memahami lg bagus.
9. Teman dia makan, tggu dia makan dlu baru kita makan.
10. Kalau nak buat apa-apa, pergi mana-mana dengan siapa-siapa bagi tahu dia dulu.
11. Kalau suami mengadu, tak puas hati dengar dan setuju dulu dengan dia pastu baru bagi nasihat. Jangan tengah jalan potong stim, lelaki ada ego dia sendiri. kalau dengan isteri dia tak boleh nak mengumpat dengan siapa lagi kan?
12. Urut dia tanpa diminta.
13. Selalu tanya apa makanan yang dia nak makan hari ni.
14. Selalu temankan dia kalau dia ajak atau minta ditemankan.
15. Berbaik dengan mak mertua.
16. Buatkan makanan untuk rakan sekerja dia, mesti dia bangga kalau kawan-kawan dia puji isteri pandai masak.
17. Jangan pernah bagi suami makan sorang2 terutamanya diluar. Kesian dia.
18. Sebolehnya jangan simpan rahsia dari suami, dia akan rasa tak dihormati kalau dia dpt tahu.
19. Sentiasa berpakaian kemas depan dia, bersolek pun ala kadar. Sekadar yang dia beri la. Kita berhias untuk suami kan.
20. Jangan sesekali tinggikan suara depan suami, kalau dia marah pun dengar je dulu. Nanti kalau dia salah dia akan sedar sendiri dan pujuk kita, insyaallah.

p/s: Setakat ni, tu je kot. Kalu y dlm bilik tu tak tahu la, tak tercapai dek akal lg. Apa pun semoga dapat suami y baik..amin...^_^
There was an error in this gadget